over kohi

Werken met eerlijke producten uit een zo kort mogelijke keten, dat doen we het allerliefst. De biologisch verbouwde koffiebonen worden direct ingekocht bij koffieboeren in Peru door onze koffiebrander Gosling Coffee. De volle melk van zuivelboerderij Westerhoeve voor de lekkerste cappuccino, komt van Holstein koeien die grazen in Haarlemse weide.

En verspilling? Daar houden we niet zo van. Daarom geven wij graag een tweede kans aan onverkochte producten die nog goed genoeg zijn om te gebruiken. Groente en fruit met een rimpeltje of deukje, een afwijkende vorm of simpelweg een overschot: in de vorm van een tosti of brownie smaakt het net zo goed! Zo dragen we gelijk bij aan een circulaire economie.
kohi koffiebar

kohi's geschiedenis

Wat begon als een bijbaan tijdens m’n studie graphic design, is uitgelopen op een eigen zaak in koffie.
Mijn naam is Anne, ik ben gecertificeerd barista en heb een eigen mobiele koffiebar voor de lekkerste koffie op iedere locatie. Kortgeleden opende ik een vaste koffiebar in De Greiner. Deze bar is een gezellige ontmoetings- en ontspanningsplek, waarmee ik een bijdrage lever aan verbinding van de ondernemers en de buurt.
Vraag je je af wat kohi betekent? Het is de term voor koffie in het Japans (kouhii / コーヒー). En, leuk weetje, komt van het Nederlandse woord koffie. Een korte geschiedenisles: in de 16e en 17e eeuw arriveerde koffie voor het eerst in Japan, op Nederlandse en Portugese boten. De Japanse kanji-tekens zijn afgeleid van de uitspraak van het Nederlandse woord koffie. Het ontwerp van de koffiebar van kohi is dan ook geïnspireerd op Japanse vormgeving.
anne koffiebar kohi

de helden

Deze pionierende impact makers leveren de producten waar wij met trots mee werken. En niet zomaar, want allemaal vertellen ze een rete goed verhaal! Hieronder vind je de makers zelf aan het woord.
logo Instock Market

Instock Market

dé groothandel voor geredde producten

Uit onderzoek van het FAO (Food and Agriculture Organization) komt naar voren dat wereldwijd elk jaar 1,3 miljard ton voedsel verloren gaat: ongeveer een derde van de hele voedselproductie wereldwijd. Ook in Nederland halen veel verse producten zoals groente en fruit onze borden niet. Instock redt deze producten van de verspilling en zorgt ervoor dat deze onverkochte producten alsnog gebruikt kunnen worden. Groente en fruit met een rimpeltje of deukje, een afwijkende vorm of simpelweg een overschot: wij zetten het wél op de kaart. Zo dragen we bij aan een circulaire economie. Rescued food never tasted so good!
logo Gosling Coffee

Gosling Coffee

geweldige koffie, blije koffieboeren

Wij zijn Gosling Coffee. Wij leveren duurzame koffie, rechtstreeks bij de boer ingekocht, aan kantoren, horeca en consumenten. Onze missie is koffieboeren een leefbaar inkomen verschaffen en toekomstperspectief bieden aan de huidige en volgende generaties. Hoe we dat doen? Wij verkorten de koffieketen door middel van directe handel, beter bekend als direct trade. Daarnaast betalen we de boeren een eerlijke prijs. Hierdoor verduurzamen we de keten en kunnen we een betere kwaliteit koffie aanbieden, en dat proef je. Want van goeie koffie wordt iedereen beter. Awesome coffee, happy farmers!
logo Roze Bunker

Roze Bunker

frisdrank als oplossing

De fruitslagers van Roze Bunker denken alleen maar in oplossingen en gaan de kleverige problemen in de frisdrankindustrie te lijf met een frisse blik en kilo’s écht fruit. Een siroop wordt alleen gemaakt als deze daadwerkelijk iets toevoegt aan een beter voedselsysteem. Als zelfgekroonde fruitslagers zijn we logische frisdrank gaan brouwen van puur fruit en verse kruiden. En zoals het slagers betaamt, gooien we liever niets weg. Onze bessen worden uit de container gered, met onze kruiden en vlierbloesem stimuleren we de biodiversiteit, onze citrusvruchten worden ‘van kop tot staart’ verwerkt en van onze flessen maken we eigen glaswerk. Maar bovenal is alles vers, en dat proef je!
logo De Tweede Jeugd

Tweede Jeugd

super tosti's

In Nederland blijven honderdduizenden broden per dag onverkocht. Het gros daarvan belandt in de prullenbak, terwijl het nog niet eens een dag oud is. Zonde, want die broden zijn natuurlijk nog perfect om te gebruiken. Daarom hebben wij het onze missie gemaakt om zoveel mogelijk restbroden te redden. En dat doen we door er nieuwe, heerlijke producten van te maken! De Tweede Jeugd is opgericht door chefs en de kwaliteit van onze producten staat voorop. We maken onze tosti’s en toastjes met de hand in eigen keuken, en ook de meeste ingrediënten voor onze tosti’s koken we zelf. We werken samen met de betere zuurdesembakkers, lokale ondernemers en toffe start ups met nieuwe ideeën. Resulterend in de lekkerste crostini en tosti’s die bovenaan eindigden in de grote tostitest van het Parool.
logo Wilder Land

Wilder Land

(on)kruidenthee

Wie (on)kruidenthee van Wilder Land drinkt, draagt direct bij aan het herstel van de Nederlandse biodiversiteit. Hoe meer (on)kruiden wij zaaien bij boeren, hoe meer bijen, vogels en vlinders terugkomen in Nederland. De meeste kruidenthee die wij drinken kan je gewoon in Nederland laten groeien. Toch komt bijna alle kruidenthee die in de winkels ligt uit het buitenland, vaak zelfs van buiten Europa. Dus waarom niet in Nederland hier mee aan de slag? Dat scheelt vele kilometers transport, is goed voor onze Nederlandse natuur en levert heerlijke thee op.
logo ROA

ROA

real oat arts

Haver en kunst combineren om heerlijke barista haverdrink te creëren en tegelijkertijd kunstenaars een platform te bieden. ROA geeft kunstenaars een klein doek voor een groot publiek. Kunst en cultuur is voor ons van groot belang. Dit motiveerde ons een manier te vinden om de culturele sector in deze moeilijke tijden een handje te helpen. Hoewel de link tussen kunst en haverm*lk waarschijnlijk niet meteen duidelijk is geloven we dat ons merk en onze pakken als doek kunnen dienen waarop kunstenaars hun werk kunnen delen met een groot publiek. Want wie zegt dat kunst alleen in een museum kan hangen?
logo Potverdorie

Potverdorie!

smaakmakers van eigen bodem

Smaakmakers van Hollandse bodem, unieke smaak, rijp geplukt én een eerlijke prijs voor de teler. Al onze producten zijn van eigen receptuur, puur natuur zonder kunstmatige toevoegingen. Ze worden gemaakt van ‘lelijke’ oogst van Hollandse bodem. Fruit en groente, rijp maar te klein of niet mooi genoeg vinden wij perfect voor in onze potten. Lekker lokaal en duurzaam. Dat is ons geheim, goede smaak zit tenslotte van binnen. Jam die geen jam mag heten omdat er teveel fruit in zit, 70% rijp geplukt Hollands fruit. Zo goed, zo zoet daar hoeft niet veel suiker bij, dat houden we zo puur mogelijk. Altijd in combinatie met een kruid, dat maakt het potverdorie! zo lekker.
logo The Ketchup Project

The Ketchup Project

lekkerste ketchup allertijden

40% van de tomatenoogst in Kenia wordt weggegooid. Dat is zonde! Samen met Keniaanse boeren ontwikkelt The Ketchup Project een lokale drooghub. Daar drogen we een vast deel van de tomatenoogst zodat ze 1,5 jaar langer houdbaar blijven. We nemen de gedroogde producten tegen een eerlijke prijs af en maken er vervolgens heerlijke ketchup van! Op deze manier gaan we verspilling tegen, én helpen we de boeren aan vaste, goede inkomsten.
logo Donny Craves

Donny Craves

meesters in plant-based bakken

Gecharmeerd door de trends en ontwikkelingen voor het gebruiken van duurzame ingrediënten is Donny Craves vanaf 2017 gaan experimenteren met plant-based bakken. Niet alleen voor de lucky bastards die de koeken oppeuzelen, maar ook voor de wereld waarin we leven. Wij hebben de brownie 100% plantaardig gemaakt met een hoog chewiness gehalte en bommetje vol met vezels door zeewier, courgette en spinazie toe te voegen. Lekker, goed, knap exact de juiste aanbevolen dagelijkse hoeveelheid happiness (ADHH).
zuivelboerderij Westerhoeve

Westerhoeve

melk van Haarlemse (gras)bodem

Van eigen gefokte Holstein koeien is de melk die Maarten en Nicole verkopen afkomstig. In de boerderijwinkel bij boerderij Westerhoeve in Santpoort wordt rauwe melk rechtstreeks uit de tank verkocht en melk tot zuivelproducten verwerkt. ‘s Winters staan de koeien lekker op stal, in het voorjaar vind de koeiendans plaats, want in de zomer staan de melkkoeien langs de Vondelweg in de Hekslootpolder in Haarlem. Hier worden de dames in een doorloopmelkwagen gemolken waarna de verse melk door naar boerderij gaat.
logo Daffee

Daffee

geüpcyclede dadelpitten

We hebben Daffee ontwikkeld, omdat we allebei gek zijn op de smaak en het ritueel achter koffie maar we het niet kunnen drinken vanwege de cafeïne en onze diëten. Daarom hebben we Daffee gecreëerd, als een alternatief op koffie zodat iedereen alsnog met een unieke, gezonde spin hun dagelijks ritueel en blijdschap kan hebben. Normaal gesproken worden de zaadjes van de dadel weggegooid en dus verspild, zowel door individuele consumenten als in productieprocessen. Maar omdat Rahaf een afkeer voor verspilling heeft, bewaarde ze de zaden en kwam er snel achter dat ze erg veel voordelen hebben. Ze besloot toen om er een drank van te maken maar vanwege de oorlog en vele conflicten in haar Syrische thuisland, leek het onmogelijk dat ooit te doen. Nu, jaren later, heeft ze haar dromen tot werkelijkheid weten te maken en heeft ze Daffee samen met Tamim gelanceerd in Nederland.
logo Groentekauw

Groentekauw

maakt van groente eten een piece of cake

Eet 250 gram groente op een dag, luidt het advies. Maar dat advies is soms best moeilijk te verteren. Want er zijn zóveel lekkerdere dingen te eten. Wat dacht je van een lekker stuk cake bij de koffie? Als zoetekauw pur sang lust ik er wel een paar. Dus ben ik het nuttige met het aangename gaan mixen. Letterlijk. En wat krijg je dan? Een portie van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente, verstopt in cake. Zo wordt genoeg groente eten een piece of cake.

Samenwerken?

Lijkt je het wat om met je bedrijf ook tussen het lijstje hierboven te staan of heb je een ander grandioos idee waarmee we elkaar kunnen helpen? Laat het me weten!

kohi
Voorhelmstraat 25.001
2012 ZM Haarlem

openingstijden koffiebar
maandag — vrijdag
08:00 — 15:00